Outsourcing av lön kan leda till besparingar

Outsourcing av lön innebär att en extern partner tar över antingen hela eller delar av lönehanteringen. Det går att outsourca hela HR-avdelningen vid behov.

Hanteringen av löner innebär mycket administration, framför allt för lite större företag. Det kan finnas en vinst i att outsourca inte bara löner utan hela HR-avdelningen. När det kommer till löneoutsourcing kan det vara en lösning när administrationen är synnerligen komplex. Som inom vård-och omsorg eller bemanningssektorn.

Förutom hantering av administrationen går det även att få hjälp med andra delar. Det kan även vara redovisning, rådgivning i komplexa ärenden eller hjälp med att effektivisera den interna lönehanteringen. Att ha full kontroll över löner och de utgifter som medföljer är en möjlighet att kostnadseffektivisera företaget.

Outsourcing av lön, vad innebär det?

När företag använder löneoutsourcing kan det innebära många saker. En del väljer att låta den externa partnern ta hand om allt. Från beräkning av löner och utbetalningar, till hantering av tidrapporter och sjukrapportering. Även mindre och medelstora företag låter i allt större utsträckning en extern specialist ta över stora delar.

En av de främsta anledningarna är att det är kostsamt att ha intern kompetens för att hantera administrationen. Det går på så sätt att frigöra resurser som kan användas till kärnverksamheten. Ibland är företaget inte tillräckligt stort för att ha all nödvändig kompetens i egen regi. Med externa partners får företaget tillgång till specialistkompetens som kanske behövs bara enstaka gånger. Eftersom partnern är specialist på löner och ekonomi blir det ett kompetenslyft för företaget.

Fastighetsautomation ger effektivitet

Smarta anläggningar är det som gäller för framtiden. Fastighetsautomation kan till exempel vara att systemet larmar ägaren om det blir brand eller inbrott.

Det kan uppstå fel någonstans i en fastighet, och i normala fall kanske man inte upptäcker det förrän en hyresgäst klagar eller man går en rond och kollar läget. När olika funktioner i ett hus kopplas ihop med hjälp av fastighetsautomation säger systemet ifrån om något inte fungerar optimalt.

Det kan vara el, ventilation och mycket annat i huset som ingår i övervakningen, och det ingår i en effektiv samordning av olika funktioner. Blir det fel någonstans, eller en driftstörning, får du besked på sms. Man strävar efter integrering och smarta lösningar, och dessutom är det kostnadseffektivt och miljövänligt att samordna och koppla ihop olika delar.

Projektering så tidigt som möjligt

När det gäller implementering av fastighetsautomation är det en stor fördel om man så tidigt som möjligt tar tag i detta. Det bör helst vara redan när huset byggs och man planerar apparatskåp och investeringar för driften, el, värme och allt som rör fastigheten. Då blir det gjort på rätt sätt från början.

Har du en fastighet där du vill införa fastighetsautomation, ska du ta kontakt med ett företag som är experter på det. Kanske har du inte själv så stor erfarenhet av automatiserade processer i ett hus, eftersom det är något relativt nytt. Detta att allt sker med datorernas hjälp kan kännas lite främmande till en början, men det har stora fördelar och är en effektiv resurshantering. Läs mer om fastighetsautomation på denna sajt: https://automationsbolaget.com/

Ekonomisk plan för BRF – behöver inte vara svårt

Ekonomisk plan för BRF låter mer komplicerat än det behöver vara. Det är absolut nödvändigt, men måste inte vara fullt så problematiskt som ni kanske befarar.

För att lyckas med en ekonomisk plan för en BRF behöver man ha lite tid och vilja att sätta sig in i lagar och regler. Man behöver även tycka om att skapa kalkyler och ställa upp siffror. När man bildar en bostadsrättsförening brukar denna kompetens finnas i styrelsen och kan därför gå ganska smidigt.

Något man däremot bör vara varse är att inte alla tänker objektivt kring bildandet av en BRF och kan ha egen vinning som sin dolda agenda. Därför kan det vara en god idé att ta hjälp av en extern advokatfirma.

Kom ihåg att ha med följande i en ekonomisk plan för BRF

  • Ange firmanamn och föreningens registreringsnummer.
  • Beskriv fastigheten, alternativt fastigheterna.
  • Ange tidpunkt när inflyttning/upplåtelse ska ske.
  • Sammanställ kostnaderna för föreningens fastighet/fastigheter
  • Sammanställ även kostnader för planerade nödvändiga tillbyggnationer, ombyggnationer samt ändringsarbeten.
  • Övriga utgifter och kostnader kring verksamheten i föreningen.
  • Upprätta plan för finansiering.
  • Ange löpande utgifter och inkomster föreningen har.
  • Till slut: vad det kostar för en bostadsrättsinnehavare att bo, utöver det som inte årsavgiften betalar.

Är alla rutor checkade? Då kan ni vara säkra på att klara er förbi de kritiska ögonen från Boverkets intygsgivare. Om någon ruta står tom kanske det är läge att anlita den där advokatfirman med kunskaper inom området som kan hjälpa till att bocka av de sista rutorna. Läs mer om ekonomiska planer för BRF på denna sida: https://www.ekonomiskplanbrf.se/

Anlita kvalificerad hjälp för ekonomisk förvaltning

Driver du ett företag som är under expansion? Då kanske det har börjat bli dags att köpa in några tjänster utifrån, till exempel ekonomisk förvaltning.

Om du driver eget företag är det en hel del att syssla med och många trådar att hålla i för att allt ska flyta på. Förutom själva kärnverksamheten så ska det ekonomiska hanteras löpande, såsom redovisning, löner och deklarationer. Har ditt företag hittills varit litet och haft få anställda har det kanske inte varit något problem att sköta den delen på egen hand. I takt med att ett företag expanderar så är det dock vanligt att man köper in tjänster utifrån, såsom hjälp med den ekonomiska förvaltningen.

Hjälp med ekonomisk förvaltning för företag i expansion

Kanske har ditt företag kommit till den punkten då det successivt utökas med allt fler anställda och en ökande omsättning sker. Du kommer till insikten att ditt företag faktiskt går riktigt bra och kan känna dig nöjd över framgångarna. Men med den insikten kommer en annan om att arbetsuppgifterna nu hopar sig och att det är svårt att hinna med. Det blir också svårare att ha översikt speciellt över det ekonomiska. Då är det hög tid att börja köpa in tjänster utifrån.

Låt någon annan ta över den ekonomiska förvaltningen så att du lättare kan fokusera på kärnverksamheten. Få kvalificerad hjälp med bland annat redovisning, löner och deklarationer och få rådgivning när något känns svårt. Kontakta någon redan idag och låt ditt företag fortsätta växa utan krångel. Läs mer om ekonomisk förvaltning på den här hemsidan: ekonomiskförvaltning.nu

Allas säkerhetslås med iloq

Vi tänker mycket på säkerheten runt omkring oss idag. Att ha ett bra låssystem är otroligt viktigt för att ge en den trygghet man vill ha. Med iloq har man ett tryggt och säkert låssystem.

Visst vill man kunna känna sig trygg i sitt eget hem. Att någon tränger sig på och tar sig in i ens hem kan ställa till med stora problem. En väldigt jobbig känsla som kan sitta i länge. Många av de äldre låsen som finns är relativt enkla att bryta upp. För att inte tala om nycklarna som man så enkelt tappar till dem. Idag, i den moderna värld vi lever i, så finns det betydligt smartare system för att minska på risker. Som att använda sig av iloq. Iloq funkar på de flesta byggnader, för att inte tala om lägenheter. För lägenheter passar det helt perfekt. Man är många som har nyckel till trapphuset, en tappad nyckel innebär att någon kan hitta den. Med iloq slipper både boende och fastighetsägare att oroa sig.

Vad är iloq?

Är du nyfiken nu på vad det fantastiska med iloq är? Jo, det är så att du slipper nycklar. Ingen mer rädsla över att tappa nycklar, för du använder dig av ett blippsystem. Visst kan man tappa blippern, men vad spelar det för roll? De kostar inte mycket att köpa nya, dessutom: en tappad blipper ersätts enkelt. Den som har hand om systemet kan skriva av den så den inte längre funkar, perfekta låssystemet för alla.

Hyr en lokal för din verksamhet i Gävle

Sitter du ensam hemma och försöker driva ett företag med begränsad framgång? Vill du istället hyra en lokal i Gävle där du också träffar andra, trots att du driver ditt företag själv?

Det kan vara billigt och bra att sitta hemma och driva ett företag. Men det kan även vara ett ensamt arbete där det är lätt att bli distraherad av alla hemmets sysslor runt omkring. Och kanske även övriga boende i hemmet. Genom att istället hyra lokal i Gävle, till din verksamhet, kan du få en mer professionell arbetsdag. En dag där du kommer en viss tid och går hem för att vara ledig, en annan tid. Du har även möjlighet att få träffa andra som är i samma sits, om du hyr en lokal i ett kontorshotell eller liknande. Kontakter som kan visa sig hjälpa dig framåt i din verksamhet.

Fördelarna med att hyra lokal

Genom att hyra en lokal istället för att sitta hemma, kan du få ett utrymme där du får plats med allt du vill. Och om du plötsligt behöver ännu större ytor så kan du bara flytta till något som är större, eller hyra mer ytor där du redan är. Du kanske får en kollega som behöver en egen plats att arbeta på. Om du istället hade ägt din lokal så är det svårare att uppgradera eller på annat sätt förändra din lokal, på en kort tid. Så välj något som passar för dig och ditt företag.

Hyr en lokal för ditt företag i Gävle

Har du precis startat ett nytt företag och vill hyra en lokal i Gävle? En plats där du kan få arbeta i fred och även ta emot kunder i? Det kan vara en bra start för ett företag som vill växa framöver.

Det kan finnas många olika anledningar till att du väljer att hyra en lokal istället för att köpa något eget. Med en hyrd lokal kan du enkelt utöka eller förminska ytorna om du önskar det. Och kanske även flytta till något annat, när eller om du vill. När du väljer att hyra lokal i Gävle så får du även en plats där du har allt som du behöver för ditt kontor, och kanske även för ditt lager. En plats där du kan ta emot kunder och sköta ditt företag på ett professionellt sätt.

Lokal att hyra

Om du väljer att leta efter en lokal att hyra så kan du välja bland flera olika upplägg. Det kanske räcker med en lokal i ett kontorshotell, till att börja med. Där sitter du i eget rum bland en mängd andra företag. En mix som kan göra att du får kontakter som kan hjälpa dig vidare med ditt företag. Det gör även att du inte behöver känna dig så ensam, som om du är helt själv i din lokal. Till kontoret kan du även ibland hyra en lagerlokal där du kan ha dina varor eller förvara annat som du behöver i din verksamhets drift.

Rusta och matcha hjälper er till aktivitet

Att gå hemma och skrota hela dagarna är inget för många. Man vill aktiveras, både i huvud och kropp. Men inget jobb hittar man ändå. Kanske kan turen vända med hjälp från rusta och matcha.

Allt för många unga och äldre går hemma om dagarna. Att hitta ett jobb är långt ifrån enkelt för alla. Man kan söka flera jobb per dag, ändå står man utan ett. I Sverige har vi som tur är ett system för dem som är arbetslösa. Där man både kan få hjälp samt ett aktivitetsstöd hos Arbetsförmedlingen. De erbjder olika tjänster för att hjälpa en till ett jobb, praktiskt eller annan aktivitet. Dessutom kan de stå för en del av dem. Allt för att få ut så många som möjligt i arbetslivet eller ett aktivare liv.

Rusta och matcha kan vara starten

Det finns olika program man kan gå med i när man är med i Arbetsförmedlingen. En av dessa är rusta och matcha. Där kan de hjälpa en att hitta jobb eller någon form av aktivitet. Livet blir lite bättre när man har saker att göra. Vem som helst kan bli knäpp av att bara gå hemma om dagarna. Med rätt hjälp kan du också hitta en aktivitet eller ett jobb för dig. Tänka sig vad skönt att man slipper sitta med överskottsenergi som inte har någonstans att komma ut. Ta chansen om du får, det kan hjälpa dig mer än du tror. Gå med i Arbetsförmedlingen om du inte redan är det.

Viktigt med ljuddämpning på kontor

Kontorsgöromål kräver koncentration. Ljud kan vara störande och skapa en inre stress. Det gör det nödvändigt att investera i ljuddämpning för att skapa en bättre arbetsmiljö på kontoret.

Kristian skulle expandera och behövde då nya lokaler. Verksamheten i hans byggföretag var mestadels ute hos kunden så han behövde ett större lager för materialet och ett kontor för den administrativa personalen.

Han tog med sig Mia från kontoret när kontorslokal skulle letas då hon visste bäst vad som behövdes. Hon hade förklarat för honom om ventilation och annat som var viktigt för arbetsmiljön.

Den lokalen som till sist valdes var inte optimal men hade potential, som hon sa. Ventilationen behövde som sagt uppgraderas, men det fanns ett annat bekymmer. Lokalen var till största delen en öppen planlösning och hon oroade sig för att det skulle bli jobbigt för personalen med alla ljud. Inte bara prat, utan även risken att det skulle bli eko i en stor lokal. Det skulle krävas en hel del energi för att kunna hålla fokus och inte fastna i det som hände runt omkring.

Ljuddämpning, bra lösningar för kontor

De enades ändå om att se vad som kunde göras då lokalen var perfekt och lagret låg precis bredvid. Mia fick i uppdrag att ta kontakt med en inredningsfirma för att se vad som kunde göras. Hon hittade ett företag som arbetade en hel del med ljuddämpning på kontor och som kunde komma och titta på lokalen redan nästa dag.

Mia mötte upp och de gick igenom alla rum tillsammans. En av de första sakerna som Katarina från inredningsföretaget berättade om var ljudisoleringsplattor som kunde sättas både i taket och på väggarna. Andra sätt att minska ljudnivån var genom heltäckande mattor och gardiner. Mia var förundrad när hon hörde att det till och med fanns tavlor som fungerade ljudabsorberande.

En tyst och vacker kontorsmiljö med ljuddämpning

Företaget fick uppdraget att ta hand om ljudisoleringen och möbleringen. Allt skulle vara nytt. De skulle expandera och affärerna gick bra så det var de värda.

Kristian och Mia gick tillsammans till det nya kontoret för att se slutresultatet. Det var inte vad de hade väntat sig. Kunde detta vara deras kontor? En behaglig belysning lyste upp ett vackert kontorslandskap med en heltäckande matta, mönstrade gardiner i mjuka färger, ergonomiska stolar och på strategiska platser skärmar för avskildhet. Aldrig hade de kunnat drömma om att det skulle bli så här bra.

Jobba på en arbetsplats med bra belysning

Utan ordentlig belysning på din arbetsplats kommer dina ögon behöva arbeta hårdare. Det gör att du snabbare blir trött och får mindre gjort när du är på jobbet.

Ingen kan arbeta produktivt utan ordentligt ljus. Det spelar egentligen inte så stor roll vad man arbetar med. Utan adekvat belysning på sin arbetsplats får man kämpa för att få någonting gjort. Ögonen måste anstränga sig mer, och det kommer krävas att du väntar till dess att just ögonen anpassat sig till det dämpade ljuset innan de är till någon hjälp. Som sagt gäller det egentligen alla arbeten, men kanske ännu mer för den som jobbar med detaljer. Ska du till exempel byta rör, proppar eller skruva in några viktiga skruvar i väggen är det kanske lite viktigare att ha en lampa som gör att du ser vad du ska.

Begränsad belysning är inte acceptabelt

Men även för den som sitter vid ett skrivbord hela dagarna är ljus och belysning en viktig del av arbetsmiljön. Du kommer få huvudvärk och ont i ögonen av att behöva anstränga dem i begränsat ljus. Du ska inte behöva googla på “belysning på arbetsplats” för att ta reda på vad du har rätt till eller vad som är acceptabelt. Om du upplever att du har problem med ljuset där du jobbar ska du givetvis gå till din chef och berätta det. Det borde ligga i hans eller hennes intresse att du har förutsättningar för att kunna sköta ditt jobb.